DOMÍNGUEZ, Mª Reyes (2010). Moodle, una plataforma formativa con gran proyección en los nuevos modelos de enseñanza. En Revista Didáctica, Innovación y Multimedia, núm. 1. Recuperat 22 març 2010, des de http://dim.pangea.org/revistaDIM19/revista19moodle.htm
He analitzat aquest article per posar de manifest les grans avantatges, que com a usuària, trobo a la plataforma Moodle. En l’actualitat aquest programari gratuït s’ha convertit en un recurs molt potent per tots els nivells educatius (des de primària fins a estudis universitaris) ja que incorpora una “pedagogia constructivista social”, és a dir, el coneixement es construeix mitjançant la interacció social i no pas a través de llibres o ensenyaments teòrics. Aquet tipus de plataforma també anomenat LMS (Learning Management System), és doncs una aula virtual on també s’estableix una comunicació entre professor i alumne i alumne – alumne, però a través d’eines virtuals.
Va aparèixer de la mà de Martin Dougiamas, Llicenciat en Ciències de la Computació i Doctorat en Ciències de l'Educació, la primera versió (1.0) va sortir el 20 d'agost de 2002 i, a partir de llavors, han aparegut noves versions de forma regular. Però també hi ha altres plataformes d'aprenentatge en línia similars: eCollege, ATutor, Blackboard, WebCT, Desire2Learn, Dokeos.LRN, Projecte Sakai, o Claroline.
En aquest àmbit, cal destacar que aquesta aplicació permet al professor incloure-hi tot tipus de recursos didàctics (apunts, imatges, vídeo, presentacions, referències bibliogràfiques o pàgines webs educatives, etc.), i un dels punts forts és que queda registrat qualsevol accés dels alumnes. Aquests, a més, poden gaudir d’autonomia respecte els seus ritmes d’estudi i aprenentatge. S’incrementa amb Moodle el nivell de motivació ja que suposa un acostament a les seves vides quotidianes on és freqüent l’ús de xat, fòrums de debat, missatgeria, etc. i Moodle incorpora tot això i més: tauler d'anuncis, sistema de seguiment d'accessos, utilitats per a la creació d'activitats cooperatives, etc.
Però no ens oblidem de l’inconvenient que suposa per aquell tipus de professorat distant amb les noves tecnologies. Cal una adaptació progressiva perquè el mestre pugui equiparar-se a les noves generacions que sense dubte són nadius digitals. Tot i això, s’ha de tenir en compte que Moodle és un sistema relativament fàcil de manejar (altíssim índex d'usabilitat) i amb possibilitat de personalitzar la interfície ja que és senzilla, lleugera, eficient i compatible.
Altres avantatges són que té llicència GPL (free and open source), per tant, es pot modificar segons les necessitats dels usuaris, és escalable (pot albergar molts cursos amb uns 40.000 estudiants matriculats), tan sols usa una base de dades, la seguretat de la plataforma és sòlida, els textos s’editen en HTML (a través de l’editor de textos de Windows), encara que té drets d’autor (copyright) es tenen llibertats i s'executa sense modificacions sota Unix, Linux, Windows, Mac OS X, Netware i altres sistemes operatius que permetin PHP (la major part de dominis web ho permeten).
Unes dades significatives per poder veure els nivells que caracteritzen aquestes plataformes, és que el febrer de 2010, Moodle tenia una enorme i molt diversa comunitat d'usuaris: prop de 33 milions usuaris registrats; repartits en 206 països, amb 45.956 llocs registrats a tot el món i traduït a més de 78 idiomes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada