diumenge, 27 de març del 2011

Revolución en las aulas: llegan los profesores del siglo XXI


MOLAS, Núria y ROSELLÓ, Magda (2010). Revolución en las aulas: llegan los profesores del siglo XXI (CAS). Revolució a les aules: arriben els professors del segle XXI (CAT). En Revista Didáctica, Innovación y Multimedia, núm. 19. Recuperat 22 març 2010 des de, http://dim.pangea.org/revistaDIM19/revista19revolucion.htm

Aquest article tracta la integració de les TIC a les aules com un model que permet un intercanvi d’informació de manera ràpida i senzilla. Parlem doncs, d’una metodologia constructivista on es concep l’alumne com a protagonista en la construcció del seu propi coneixement (tenint en compte els seus coneixements previs), mitjançant un procés d’aprenentatge col·laboratiu, contextualitzat i flexible. És la generació de professors (del segle XXI) que com a futura mestra em tocarà viure, per tant, vull analitzar profundament aquest article.

També trobo interessant, l’enfocament que l’autora de l’article dóna al rol docent. Aquest ja no transmet el coneixement sinó que es converteix en un guia dels alumnes, facilitant l'aprenentatge i fomentant el pensament crític i la reflexió sobre els materials als quals accedeixen els alumnes.

Però el fet d’incorporar les TIC, no garanteix la millora de l’ensenyament ni dels processos d’aprenentatge. Si que és cert que les TIC són una eina poderosa, però cal una planificació i disseny curricular previ perquè siguin útils. En aquestes línies, s’ha de tenir en compte que el docent ha de ser capaç d’utilitzar els recursos tecnològics, generar nous continguts en funció d’aquestes eines, establir-hi la metodologia adequada i els corresponents sistemes d’avaluació.

Cal també remarcar la formació inicial i continuada del professorat per aconseguir uns bons nivells d’ús de les TIC. A la web existeixen moltes eines de suport a la tasca educativa. Per exemple, alguns recursos per l’aula poden ser les Webquest o plataformes en línia com Moodle. Algun dels simuladors més interessants per a l’aprenentatge poden ser: Making History de Muixí Lane. I per últim, un altre projecte considerat específic per l’àmbit educatiu és Real Live 2010 de Educational Simulations, que ofereix als estudiants la possibilitat d'aprendre mitjançant un simulador com viu la gent d'altres països. També és necessari incloure eines comunicatives, a través de les quals professorat i alumnat puguin intercanviar informació (xat, fòrums, correu electrònic, etc.). Això, sens dubte, pot contribuir a millorar la comunicació entre professorat i alumnat obrint noves vies de diàleg.

Si parlem dels alumnes, dir que no els suposa gaire esforç adaptar-se a aquesta nova temàtica ja que estan dotats de certes destreses informàtiques, però tenen dificultats per seleccionar i distingir la informació significativa i fiable de la que no ho és.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada